Balls · Músiques · Resistències | La Salsa i els seus formats

Reivindicar la salsa en tant moviment i fenomen cultural que permeti el diàleg entre diàspores i espais de coneixement genealògic i experiencial a Barcelona.

Divendres 19 de maig ens trobem en una nova sessió del cicle Balls · Músiques · Resistències de l'Espai Avinyó, coorganitzada amb La Ciutat Invisible i Pa' Entro Mi Gente i amb la col·laboració de La Deskomunal.
 
Conversem amb les selectores musicals i Djs. Pedro Velasco Rivera (Dj. Peruchin), qui ens va compartir per sobre de tot la seva visió sobre la importància del format del CD en la salsa i Maira Alejandra Mejia (Dj. La Niña Mai), també productora d'esdeveniments resident a la ciutat de Barcelona, que va compartir la seva visió sobre els espais no-mixts, entre altres. Per a aquesta xerrada convidem al picotero, curador i selector Carlos Mario Mojica (Don Alirio), qui va ser l'encarregat d'explicar-nos sobre el picó a les ciutats port del Carib colombià.
 
Respecte al ball i l'educació com a eina social, van estar presents Claudia Fuentes que ens va explicar el seu projecte Salsa Cuir, dirigit al col·lectiu LGTBIQ+ i dissidències sexe-gènere. A més de Paula Bastidas, que ens va parlar de 'PR_Latindance', concentrat en visibilitzar la "cultura llatina" a través de classes de ball, coreografies o entrevistes a persones que la divulguen.
 
El dinamitzador de la trobada va ser el compositor i productor Leonardo Pizarro Music i la punxada musical posterior va anar a càrrec de Don Alirio, La Niña Mai i La Otra Rumba.
 
Destaquem algunes reflexions de la trobada:
 

  • "La salsa té una història fascinant que ens ensenya sobre la tradició musical i cultural afroantillana, ens apropa a la realitat social d'on va sorgir a la fi dels anys seixanta a la ciutat de Nova York", diu Leonardo Pizarro.
  • Don Alirio destaca l'orquestra 'La protesta de Colombia' que neix en un context de violència i que ve a dir amb la música que "estem farts" i proposa la salsa com "una proclama de la comunitat llatina".
  • Sobre més històries de resistència social en les cançons de salsa, més enllà del mainstream, Dj. La Niña Mai destaca "tot l'àlbum de Lalo Rodríguez, solament conegut pel seu èxit Devórame otra vez, que és salsa-consciència", mentre que Leo Pizarro destaca històries del cimarronaje a La rebelión de Joe Arroyo i a la Plantación adentro de Rubén Blades i Willie Colón.
  • Sobre els formats Dj. Peruchin comenta que "no importa en quin format punxis salsa, l'important és el contingut. El format digital en la salsa pot ser menyspreat, però ha permès la difusió del moviment amb qualitat i, a més, el vinil mai va arribar a desaparèixer, ningú l'està rescatant".
  • Parlant sobre l'educació en la salsa a través del ball, Paula Bastidas destaca que la salsa "és un espai de llibertat i de sanació", mentre que per a Claudia Fuentes podria ser un espai de "seguretat per a les persones cuir i per a les sexe-dissidències", com ho intenta en el seu projecte Salsa Cuir.